Kategoriler

13 Mart 2013 Çarşamba

Inge Müller (1925-1966)





13 Mart’ta Berlin’de doğdu.




Maskeleri takmayı reddediyorum… 

Şiirleri ölümünden 20 yıl sonra yaklaşık 300 şiiri su yüzüne çıkarak önce Doğu sonra da Batı Almanya’da yayınlanan Inge Müller, şair, oyun, radyo oyunu, çocuk kitapları yazarıdır. Toplumun kıyısında durarak hayata bakan yazar, gençlik travmalarını metinlerine yansıtarak onların acılarını, kendindeki derin izlerini, huzursuzluklarını yazıya aktarmak istedi.

Nazi Almanyası’nda, Reich’ın İşçi Bulma Kurumu’nda çalıştı, daha sonra 1945’ta Hava Kuvvetlerinde görevlendirildi. Berlin’e yapılan hava saldırısında, içinde bulunduğu binanın çökmesiyle yıkıntılar arasında kaldı. Bir köpekle birlikte bu yıkıntılar arasında üç gün yaşadı. Kendisi yıkıntılardan kurtulduğundaysa, başka yıkıntılar altında anne ve babasının öldüğünü öğrendi. Bu travmatik durum sıkça metinlerine Berlin’in yıkımı olarak yansıdı.

Savaş sonrasında Doğu Berlin’de yaşayan Inge Müller olarak bilinen Inge Meyer, sekreterlik, işçilik, gazetecilik vb. mesleklerde çalıştı, 1953’te Heiner Müller ile evlendikten sonra da Müller soyadını aldı. Inge Müller, oyun yazarı Heiner Müller ile  die Korrektur (1958), der Lohndrücker (1958), Klettwitzer Bericht (1959) gibi yapıtlara birlikte imza attılar. Daha önceleriyse 1955’te bir çocuk kitabı yazmıştı: Wölfchen Ungestüm (1955).  Ayrıca 1960’ta die Weibebrigade adlı radyo oyununu kaleme aldı.

1 Temmuz 1966 yılında aldığı çok sayıda ilaç ve gaz ile zehirlenerek intihar etti. Bu intihar vakası Doğu Almanya’da hemen üstü örtülerek kapatıldı. Heiner Müller ise ortak olarak kaleme aldıkları kitaplardan adını çıkardı önce, sonra da kimi yapıtlarında bu intihar olayından ve Inge Müller’le yaşadıkları ilişkiden beslenerek, bunları kendi yazınsal metinlerinin nesnesi haline getirdi.


                          Su alırken ben içeriden üzerime bir ev düştü
                          Unutulmuş köpekle ben
                          Evi kaldırdık yerden
                          Sormayın bana nasıl diye
                          Ben hiçbir şeyi anımsamıyorum
                          Köpeğe sorun nasıl diye       (Çeviri: M.Oraliş)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.